Nie daj się zwieść rondom

Ronda to świetny sposób na ograniczenie ruchu, ale mogą onieśmielać uczącego się kierowcy. Dzięki naszym wskazówkom dotyczącym praktycznych lekcji będziesz gotowy do szkoły jazdy w kółko wokół wszystkiego, co stanie Ci na drodze.

Ogólne wskazówki dotyczące korzystania z rond

  • Kiedy zobaczysz znak ronda, upewnij się, że jedziesz w tempie, które pozwala Ci sprawdzić, którym pasem i zjazdem należy skręcić.
  • Pamiętaj, aby przez cały czas korzystać z jazdy MSM (lusterko, sygnalizacja, manewr).
  • Ustąp pierwszeństwa ruchom jadącym z prawej strony.
  • Zwróć szczególną uwagę na martwe punkty na ruchliwych drogach.
  • Pozostań na swoim pasie.
  • Unikaj zatrzymywania się na rondzie.
  • Staraj się unikać jazdy obok dużych pojazdów, ponieważ potrzebują więcej czasu na manewrowanie i czasami mogą jechać okrakiem.

Jak mam skręcić w lewo i zjechać pierwszym zjazdem?

Jeśli skręcasz w lewo z ronda (zwykle jest to pierwszy zjazd), musisz skorzystać z lewego pasa i upewnić się, że pozostajesz na tym pasie przez cały czas, gdy jesteś na rondzie. Podczas zjazdu miej włączony kierunkowskaz.

Jak mam zjechać drugim zjazdem?

Skręcenie w lewo na rondzie nie zawsze oznacza pierwszy zjazd. Jeśli jedziesz drugim, powinieneś sygnalizować tylko przy wyjeździe, a nie zbliżaniu się do ronda. Sygnalizacja pozostawiona zbyt wcześnie może zmylić kierowców za Tobą i doprowadzić do kolizji.

Jak mam podążać tą drogą?

Spójrz w lusterko i podejdź do ronda na lewym pasie, chyba że są tam jakieś specjalne znaki, które zakazują. Sprawdzając ruch z prawej strony, poczekaj na bezpieczny czas, aby ruszyć. Gdy nadarzy się okazja, zejdź i trzymaj się lewego pasa. Upewnij się, że nie dajesz sygnału po przejechaniu innych wyjść.

Jak skręcić w prawo z ronda?

Jadąc zjazdem w prawo lub wykonując pełne koło, wskaż prawo i zbliż się prawym pasem. Pozostań na tym pasie, aż będziesz musiał zjechać z ronda.

Jak mogę oblać egzamin na prawo jazdy na rondzie?

Na rondach można popełnić wiele błędów:  

  • Wahanie – na pewno zasłużysz na błąd, zawahanie na rondzie może doprowadzić do wypadku. Nie powinieneś być niebezpieczny, wciskając się zbyt wcześnie, ale jeśli przegapisz okazję do wejścia, gdy będzie wolna, ryzykujesz, że staniesz się problemem dla innych i spowoduje potencjalne wypadki.
  • Brak sygnału – przez cały czas należy podążać za jazdą MSM (lusterko, sygnalizacja, manewr). 
  • Zapominanie o wyłączaniu kierunkowskazu – po zasygnalizowaniu i zjechaniu z ronda pamiętaj o wyłączeniu kierunkowskazu, aby nie zmylić kierowców za Tobą. Im dłużej pozostawiasz włączony kierunkowskaz, tym większa usterka.
  • Niezachowanie dyscypliny na pasie ruchu – program nauczania DVSA przewiduje, że kierowca będzie trzymał właściwy pas i nie będzie przecinał.

 

Udostępnij: